DET DÄR MED GRUPPMOMENTEN – är det verkligen ett problem, eller är det något vi skapat?

Allas fasa på tävling, är ett gruppmoment, som urartar till slagsmål. Man kan hitta trådar överallt på Facebook, där man diskuterar platsliggningens vara, eller icke vara. Läser man dessa, så kan man tro, att det är slagsmål var och varannan tävling, men är det verkligen så?

Visst att gruppmomenten kan vara oroliga och orsaken till det, kan säkert variera. Min gissning är, att vi startar allt yngre hundar. När de når sina könsmognadsperioder, då sprutar HORMONERNA ur öronen. En annan orsak kan vara ERFARENHET, för ärligt talat, hur många timmar lägger vi ner på gruppmomentsträning, i jämförelse med t.ex. fritt följ? Slå ihop hormoner, med brist på erfarenhet och lägg till NERVER. Kanske inte den bästa kombinationen, om man vill ha trygga gruppmoment.

Bara för skojs skull, så räknade jag ihop mina officiella lydnadsstarter, från 2005-2013:

  • Baily 32 starter – inga gruff på gruppmomenten. Två platsliggningar, där hunden gått till föraren (lkl 1).
  • Whiskey 29 starter – ett gruff på sitt i grupp (lkl 3), i övrigt inga problem.
  • Bacardi 69 starter”slagsmål” på en plats (lkl 1), gruff på två (lkl 3 och elit), två hundar som gått upp till henne (lkl 1) och hundar som gått till föraren (henne inkluderat)
  • Tequila 17 starter – Inga gruff, en hund som gått upp till henne (elit), hundar som gått till sin förare (lkl 1).
  • Xanté 5 starter – inga gruff, hundar som gått till sina förare (lkl 1) honom inkluderat.
  • Havana 6 starter – inga gruff, hundar som gått till sina förare (lkl 1) henne inkluderat.
Alltså 150 starter på åtta år, varav ”slagsmål” på en av dessa (0,7% av starterna), tre starter med gruff mellan några parter (2% av starterna) och tre starter där hundar gått fram till mina hundar (2% av starterna). De gånger hundarna går fram till sina förare räknar jag inte, eftersom det -enligt mig- inte är någon större skada skedd. Alltså i 95.3% av fallen, så händer det INGENTING allvarligt och riktigt så låter det inte, om man läser i de sociala medierna.
Några VIKTIGA saker, att ta med sig ut på tävling:
  • Ligger din hund inte på träning, då kommer den heller inte ligga på tävling. 
  • När du står bakom planket, kläck INTE ur dig ”hoppas han ligger idag”. Det enda det orsakar, är en massa onödiga nerver, för något som ingen -mer än du- kan påverka. 
  • Se till att ANMÄLA alla tävlingar, där det faktiskt händer något på gruppmomenten, så ägarna måste ta tag i problemet.
  • I övrigt? HA KUL och glöm inte att andasl!

4 tankar om “DET DÄR MED GRUPPMOMENTEN – är det verkligen ett problem, eller är det något vi skapat?

  1. Det ligger en del i det du skriver men om/när det händer kan det ju förstöra ett helt hundliv eller åtminstone en hel tävlingskarriär. På Karlssons alla starter i både bruks och lydnad (ca 50 officiella + en del inoff) har det varit lugnt om man bortser från hundar som går upp och går till husse/matte. Däremot har det varit en del tjafs i andra grupper på tävlingar där jag varit närvarande. På sätt och vis känns det extra jobbigt med gruppmomenten när man har en liten hund, åtminstone för mig. Man vet ju att OM en stor hund skulle ta en tugga så har man förmodligen ingen hund sen… Tack och lov håller han en väldigt låg profil på platsliggning så ingen har haft anledning att reta upp sig på honom.

    Vid ett tillfälle, när det var en mycket stökig rottis med på samma tävling (jag fick inte stå med K ca 70 METER! från lydnadsplanen när den körde sin lydnad utan blev ombedd att gå iväg), var jag beredd att avstå platsliggning och trolig uppflyttning till elit spår. Då visade det sig att vi hade för lång tid på spåret så jag kunde avstå med gott samvete, men så borde det inte behöva vara.

    Gilla

  2. Folk tränar för lite och för dåligt! Man ska ut på tävlingsbanorna nu! Ju yngre destå bättre, för den med yngsta hunden vid start MÅSTE väll vara den som är bäst på att träna? 😉
    Jag har inte heller upplevt många gruff. Men många nervöra förare som trängs bakom planket för att titta i kikhålen, och dom som bara står likbleka och ser svimmfärdiga ut. Eller förare i LK1 som måste stå och göra dk och röra på sig hela tiden för att hunden inte skall titta på annat. Det gör tom mig som har en hund som jag litar på till 100% att bli nervös. Jag upplever att när det skall tränas gruppmoment så ska det vara helt tysst, gärna inga andra på plan, ingen får klicka och ingen får träna med sin hund om man inte är säker på att den ligger still, inte ens om den är kopplad, å nåde den som kastar en boll till sin hund på andra sidan plan samtidigt som ett gäng tränar sittande i grupp. Det tränas helt enkelt bla med för lite störningar!!
    Bra blogg btw!

    Gilla

  3. Word! Så j-vla bra skrivet!
    Hade folk bara lagt en bråkdel av tiden de älter gruppmomenten, på att faktiskt träna den så hade det aldrig varit några problem!

    Gilla

Lämna en kommentar