MÅLSÄTTNING? JAKTCHAMPIONAT!

Vet inte när jag tog en privatlektion sist, men idag var det äntligen dags!1.5 timme för Benny Steen stod på schemat idag och jag fick bevis på att vi slarvat en hel del när det kommer till grunderna. Inte helt enkelt när jag är en person som inte direkt brinner för träning och har en hund som mer eller mindre glidit fram i de olika klasserna/grenarna på en räkmacka. Tur att man inte är sämre än att man kan bättra sig.

DSC_9794-DeNoiseAI-severe-noise

Mitt mål är att få Sierra till jaktchampion och till och med våga mig på att satsa på A-prov, men ska vi lyckas med det, så är det färdigslarvat. Dagens träning var ett bevis på att vi har en fin helhet, men behöver sätta fasta grunder och jobba mer med mig som förare.

SIERRA:
* Låst fokus på markeringar och ligga kvar i området
* Våga springa på ut tills annan information ges
* INTE knalla på utskicken i dirigeringarna

JAG:
* Vind, vind , vind – tänka på vinden i skick, så hon kommer på rätt sida vittringen direkt
* Hitta en rutin vid uppställning på linjer – tänk lydnadsplan och fokus mot ex ruta, konskick
* Ha en tydlig plan!

Vi ska även träna inkallning över diverse hinder, så det inte blir ett problem vid eventuella markeringar/dirigeringar.

Nästa lektion är om en månad och då ska vi verkligen visa att grunderna sitter! ”Hur svårt kan det va?!”.

Lämna en kommentar