ZADYMA & GLYNN – att avla på ett C

Under de åren vi varit uppfödare, så har våra perspektiv ändrats en del. Vi har insett att våra hundar är med än ledstatistik och att oavsett index, så finns chansen att det ledmässigt inte blir som man tänkt sig. Hur bra intentioner man än hade från början.

Index är något som väldigt många använder sig utav och något vi inte kunnat förlita oss på, eftersom de flesta hanar vi använt inte är svenska. Frågar ni mig, så är index ett ganska trubbigt instrument, som exempelvis inte påverkas om uppfödarna inte får röntgat sina avkommor eller som sänks kraftigt om man använder en icke-svensk hane. Nedan har ni vår sista kull där alla är fria (allas resultat hittar ni HÄR).

Skärmavbild 2023-11-06 kl. 13.47.21

Eftersom jag inte tycker att index är ett bra instrument för mig, så väljer jag istället att kolla föräldrar och mor/-farföräldrar, för att på så sätt skapa mig en idé om hur lederna ser ut bakåt – och hittills har det lönat sig. 48/54 avkommor är fria på HD och 52/54 är fria på ED.

Varför använder då jag en hund som inte är fri i aveln? Jo, jag anser att förutom hennes fina egenskaper, så kommer denna kullen tillföra helt nya linjer till vår ras. Nytt blod, som jag anser var välkommet, då utbudet på vår inriktning är ganska snålt och där många använder samma hane. Oavsett röntgenresultat (eller inbland avsaknaden av) på avkommorna. (För den som är intresserad, så hittar ni Zadymas syskon HÄR).

AVELSANNONS (1)

Sedan har vi så många problem, som inte syns på hundata. Det finns allergier, dålig mentalitet, EP och RD.etc. Sjukdomar som drabbar valpköparen, men som oftast går under radarn, då de flesta uppfödare sopar det under mattan. Självklart har även vi drabbats av detta, men vi har istället valt att vara helt transparenta med det och därför går allt att hitta under respektive valpkull i flikarna ovan. Shit happens – det hur man använder infon, som gör skillnad.

AVELSANNONS

Vi förväntar oss stabila, framåt och exteriört rastypiska hundar. De kommer troligen klättra på allt de hittar och eventuellt bryta sig ur inhägnader, men de kommer vara nyfikna och trygga. Vad gäller framtida röntgenresultat, så är vi inte mer oroliga i denna kombinationen, än var vi har varit i våra tidigare kombinationer. Tyvärr har vi ingen möjlighet att behålla någon från denna kullen, men vi kommer absolut vilja behålla minst en tik i avel med bibehållen avelsrätt, för kombinationer som denna kommer inte ofta.

Lämna en kommentar