NÄR KÄNSLAN INTE ÖVERENSSTÄMMER MED POÄNGEN

Ibland kan jag förbanna SKK´s grundregler. Inte ofta och jag vet att de är där av en anledning, men när man ser hur en del uppför sig och kommer undan med det, så stör det rent ut sagt skiten ur mig. Det är helt enkelt bara att förlita sig på att Karma gör sitt jobb och att själv inte sätta ribban efter ett lågvattenmärke.

Nu till dagens tävlingar. Är så GALET nöjd med både Bacardi, Xanté och Lasse/Havana. Poängen var inget att skryta om, men F-N vilken känsla! Glada peppiga hundar, som gjorde det bästa utefter sina individuella förmågor.

Först ut var Bacardi och om jag bortser från DK:t på nedläggandet och första sträckan på inkallningen -det första momentet- samt fria följet -där hon var övertaggad utan dess like- så har jag inget att klaga på. INGA tjuvningar, fint arbete vid vittringspinnarna och HÄRLIGT fokus. Känslan var den bästa på länge, men poängen höll tyvärr inte samma härliga nivå -269,5 poäng och en andraplacering är inte dåligt, men jag hade kanske trott att de skulle vara högre- Inget att hänga läpp för, utan bara att glädja sig åt att vi blir bättre och bättre, tävling efter tävling. Guld värt!

Hem och byta hund. Xanté för min del och Havana för Lasses. Lottning och vad är oddsen att vi ska dra numren efter varandra. Na well, sånt är livet -tyvärr innebar det även att jag inte kunde titta så noggrant på dem och att vi inte kunde filma varandra- Vad gäller Xanté så är jag så himla nöjd. Jag kunde inte gjort något annorlunda och han gjorde sitt ALLRA bästa.

RING ETT:

Först ut var inkallningen. Han har bra stadga, kommer fint på kommando, ställer sig snyggt, MEN efter ställandet så har vi den där berömda turen man sätter o framför. Kondens i taket och en droppe på mattan, gör att han vänder sig 90° grader. Dock är jag imponerad över att han står kvar ocg står STADIGT. Även när TL kommenderar.
BETYG 8 (bra fart, pos stå)

Sättandet är jag riktigt nöjd med. FÖRSTA gången han har fokus på mig och även om han ligger något långt fram, så krävs inget DK. Wiiieee!
BETYG 8,5 (pos framföring)

Hopp apport. Vilken skillnad. Inget DK på uthoppet, samtidigt som han var stadig.  Slarvar lite i upptaget och när jag ser att han drar något åt höger, så slänger jag in ett tyst DK med handen, som tyvärr domaren uppmärksammar.
BETYG 8 (härlig fart, lite slarvigt gripande, DK, omtag)

Fjärren. Herregud! Den var riktad mot rutan och han var inställd att göra RUTAN. Han hann ta ett skutt i den riktningen innan momentet börjat, så när TL kommenderade nedläggning, var jag extra tydlig att vi skulle ligga. Vi blev även utmanade med korrekt tid mellan skiftena -känns som en evighet- och min enda tanke var ”gör inga skiften på egen hand”. Det gjorde han inte, utan var riktigt stadig, men hade en halv längds förflyttning. I övrigt fina skiften.
BETYG 7 (flyttar ngt, håller ej pos, flyttar en längd, litet DK)

Rutan är jag så nöjd med. SPECIELLT med tanke på att han missat den två tävlingar i rad. Bra fart ut -saktar ner något steg innan- bra ställande/läggande och ligger stadigt, samt fint avslut.
BETYG 5 (saktar in vid rutan, bra fart, sätter sig, pos avslut)

RING TVÅ:

Först ut var vittringen. Så nära, men ändå så långt ifrån. Han jobbade så fint bland pinnarna -synd att det inte kom med på film- Luktade av varje pinne noggrant och metodiskt, men vände precis innan han kom till den rätta -klockan tolv i en ring- Jobbade tillbaka, blev stressad, jobbade lite till, sprang till en tejpbit, sprang mot mig, kom på att man skulle ha en pinne, letade lite till och plockade fel. Gah! Förstapriset borta.
BETYG 0

Fria följet blev därefter. Jag hade tappat fokuset och han var överallt och ingenstans. Missade halter, krävde massor med DK och var allmänt flummig. Fick bättre betyg, än jag trodde, så det är bra att tacka och ta emot.
BETYG 6 (ss, vxl pos, tränger vä, sns, dk)

Sist ut var metallen. Valde stor rund och det kanske inte var rätt beslut, så här i efterhand. Kastade och den jäkla apporten ville aldrig sluta rulla. In under draperiet och eftersom Xanté kollade in den första ringen, så tappade han helt var apporten blivit av. Som tur var bedömde domaren det som tekniskt fel och vi fick göra om. Denna gången tog jag en nordisk och hepp, så blev det genast MYCKET bättre.
BETYG 8 (tempo in, snett sättande)

Debut för Lasse & Vannis i trean idag och med två nollor, så tycker jag nog att de gör en STRÅLANDE debut. Första ringen kunde jag snegla lite på, i och med att jag värmde upp och rutan de gjorde var helt AMAZING. I min värld -men jag kan kanske ses som partisk- så skulle det varit minst 9,5. Lite snett sättande på avslutet, men i övrigt kunde jag inte hitta något att dra på. Hopp apport var även det mycket fart och fläkt. Tyvärr drar tugget ner, men det är ju bara en detalj.

Ring två såg jag inte alls, men rätt pinne in på vittringen och ingen nolla. Lite tufft för dem att gå fritt följ, när jag och Xanté körde fjärren i ringen jämte, men trots den svåra störninge, så tycker jag att det fixade det fint.

Nu blir det att leta lite nya tävlingar och då hoppas vi att känsla och poäng överensstämmer. ”Hur svårt kan det va?!”

2 tankar om “NÄR KÄNSLAN INTE ÖVERENSSTÄMMER MED POÄNGEN

Lämna en kommentar